SEMn lausunto ydinenergialain päivitykseen

Ydinenergialakia päivitetään paraikaa maltillisesti vastaamaan päivän ja EU:n tarpeita. SEM sai tilaisuuden kommentoida lakia lainvalmistajille, ja vaatii napakasti seuraavan päivityksen yhteydessä isompaa remonttia, joka mahdollistaa ilmastonmuutoksen pysäyttämisen myös kehittyneen ydinteknologian avulla alkaen 2030 luvulla (kuten myös IPCCn skenaariot olettavat). Lue koko lausunto täältä, alla avainkohdat:

Ydinenergialain seuraavan, laajemman päivityksen tulisi vastata tulevaan kehitykseen ja näihin tarpeisiin nykyistä lakia paremmin.

1. Standardoitujen pienreaktoreiden luvitus- ja rakentamisprosessi on saatava paljon nykyistä kevyemmäksi ja nopeammaksi. Esimerkiksi tehdasvalmisteisten pienreaktoreiden (SMR) käyttöönotto ei nykyisellä lainsäädännöllä ole käytännössä järkevää.

2. Uudentyyppisten reaktoreiden ja -konseptien kokeileminen on syytä mahdollistaa. Nykyinen ydinturvasääntely on suuntautunut lähinnä kevytvesiteknologiaan, mutta tarjolle on tulossa monia muitakin erittäin lupaavia vaihtoehtoja.

3. Kerran käytettyyn ydinpolttoaineeseen liittyy runsaasti mahdollisuuksia; jälleenkäsittely, tuonti/vienti, hyödyntäminen ydinpolttoaineena hyötöreaktoreissa ja näihin liittyvien palveluiden ja osaamisen myynti Suomessa ja ulkomailla tulee mahdollistaa.

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s